Första Maj, "Var är jobben Reinfeldt, Ser du jobben Reinfeldt"

Det är första maj i år igen, och det årliga majtåget har varit.

Jag älskar, verkligen älskar dagens insats från de SSUare som var med. Även insatsen från alla partister är jag grymt stolt över, men som sagt extra stolt över dagens SSUare.


Vi tågade som alltid från torget och denna gång till folketspark. Vi var en hel del SSUare från hela distriktet med som tågade, vilket gav liv i tåget. Med våra små ramsor som "Var är jobben Reinfeldt, Ser du jobben Reinfeldt" eller "Fredrik Reinfeldt har ingen framtidstro, vart ska vi jobba, vart ska vi bo?" gav vi verkligen tåget en röst. Årets motto och slag ord var ju faktiskt Jobben först. En sak jag verkligen står för. Vi behöver jobben, med över 400 000 lönetagare som är arbetslösa i dagsläget, och 550 000 beräknade för nästa år, så behöver vi verkligen jobb! För enda chansen att komma ur denna finanskris som faktiskt gått över till en jobbkris är att anställa fler, ge flera chansen att jobba och bidra till samhället än att leva på a-kassa.


Enda sättet att ge flera chansen till jobb är via utbildning. Vidare utbildningar så att de arbetslösa blir mer kompetenta och på så sätt får ett bättre jobb. Vi svenskar ska inte konkurera med låga löner, vi ska konkurera med kompetens. En lösning till är att satsa mer på offentlig sektor, mer på tjänster istället för materiella produkter. För de industrier som bakat i manskap och nästan gått i konkurs kommer inte att växa efter denna kris. Vi måste ge upp våra bilindustrier. De säljer inget längre, vi måste satsa på tjänster och utveckling. Inom dessa områden kommer jobben finnas i framtiden. Jag anser även att vi socialdemokrater ska vara de som driver denna fråga, att det är vi som med hjälp av detta löser denna arbetskris vi ser idag.

Tackar detta vara allt för mig. //Martin Isacsson, Skribent och Kassör SSU Motala.

ps bilder från dagen kommer senare.

Kommentarer
Postat av: Jakob

Hej Martin! Grymma inlägg på bloggen, fortsätt så!



Ska försöka knopa ihop något jag också, om jag får för er förstås.



Hade rött! / Jakob

2009-05-20 @ 22:47:56
Postat av: Martin Isacsson

Klart du får skriva, alla från ssu motala facebook gruppen får agera skribenter.

2009-05-21 @ 16:07:28
URL: http://mosvaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0